Wednesday, 13 November 2013

Bukan Fasa Yang Sama

"Jika usia seseorang 60 tahun, tidak bermakna mereka memiliki masa lapang sejumlah itu juga kerana 1/3 daripada usia manusia terhakis percuma pada tidur dan 1/6 pula berlalu semasa kanak kanak , bakinya hanya 30 tahun sahaja." - petikan dari buku 'TAQWA'

Zaman kanak kanak yang kita rindu kerana menjadi kanak kanak itu mudah , tak perlu berfikir tentang masalah sekeliling , tapi perlu ingat hidup tak selamanya di satu fasa sahaja. Dalam keadaan terpaksa atau rela kita memang perlu berfikiran matang dan ambil peduli hal sekeliling. Nak tak nak , kena buat , dan dalam keterpaksaan , lama lama akan terbiasa untuk lalu kehidupan sebegitu. Kita selalu ambil peduli tentang peningkatan usia setiap tahun , tapi kita lupa untuk check umur pemikiran kita makin matang atau tetap di tahap yang sama.


Friday, 8 November 2013

Fikir Dan Pilih



Sangat suka kata kata ni. Jadikan lah diri kita seorang manusia yang berguna kepada orang lain. Jika tak mampu untuk menyumbang tenaga yang besar , yang kecil kecil pun sangat diperlukan. Di mana mana pon keberadaan kita , walaupun bukan di negara sendiri , walaupun tiada komuniti Islam di tempat tu , tapi kita tahu tugas kita , kita sedar apa yang perlu dibuat , bagaimana dan macam mana yang perlu dilaksanakan.

Kebanyakan daripada kita selalu rasa rendah diri , selalu rasa "aku tak pandai cakap macam dia..aku tak banyak ilmu macam dia..aku tak pandai itu..aku tak pandai ini..dan bla bla bla" , tapi kita jarang untuk cari kelebihan kita yang boleh disumbangkan. Aku selalu peringatkan diri sendiri , jika aku tak mampu menjadi orang yang berkata kata di hadapan , aku jadi tukang buat air pon jadilah. Kita menyumbang ikut kemampuan diri , kerana manusia itu sendiri punya kelebihan masing masing. Jangan sibuk mengharapkan kita menjadi seperti dia , tapi kita berusaha perbaiki kelemahan diri dan menyumbang dengan cara kita sendiri. 


Janji Allah itu pasti. Islam akan menang. Cuma bila waktunya dan bagaimana itu kita tak tahu. Jika kita sendiri dah tahu pengakhirannya , kita masih nak jadi orang yang memerhati sahaja? Atau antara orang yang membantu?




p/s : taip taip sambil dengar lagu ni :)

Wednesday, 6 November 2013

Kerana Berdosa

Manusia itu sifatnya tidak sempurna
Kerana itu mereka berbuat dosa

Sayangnya Allah pada hambaNya
Dia jaga aib kita

Pintu taubat itu sentiasa Allah buka
Untuk kita yang berdosa


Wednesday, 4 September 2013

Sudah Sudah Lah


kiraan hari
bakal memulakan kehidupan di sana semula
ya
bangun ! 
bukak mata !
sudah sudah tidur kau tu
sudah sudah mata bengkak kau tu
sudah sudah lah

kumpul semangat 
kumpul nasihat
kali ni bukan lagi percubaan
bukan lagi mainan
ini yang betul betul !

sudah sudah la 
hidup dalam mimpi tak kemana
hidup dunia realiti juga berguna 

Monday, 2 September 2013

Random



lama menyepi bukan kehendak hati sendiri
rasa ingin menulis itu ada
idea ceritanya juga tersimpan rapi di kepala
hanya kerana satu perihal buat hilang mood tak semena mena

jalan hidup takkan begitu indah 
tanpa ada secalit pahit
pastinya kejatuhan itu bukan semua orang pinta
dan bukan semua orang suka
namun , kau perlu tahu
kau perlu sedar
pahit itu , ada alasan sendiri
ada sebab datangnya ia
bukan untuk saja saja

Tuhan sedang menguji
sejauh mana 
katanya kau sayang Dia



Saturday, 20 July 2013

The Formula


Lebih kurang 4 bulan
Alhamdulillah
Sudah ke homestay
Sudah bercamping
Sudah cabar diri untuk macam macam perkara
Tidak kiralah duduk tempat orang
Duduk tempat kita
Nak buat itu nak buat ini?
Boleh
Selagi mana kita letak agama pada tempat pertama :)


p/s : ayat quran itu menarik :)

Tuesday, 9 July 2013

Bertemu Lagi


Bakal berlabuhnya tirai syaaban
Bertemunya Ramadhan
Bulan untuk mentarbiyah diri
Bulan yang dinanti
Mari perbetul niat
Moga Allah redha
Moga diberkati

Untuk pertama kalinya , jauh dari keluarga , puasa di negara orang , InsyaAllah puasa tahun ini lebih kurang 16 jam , rezeki masing masing , Peringatan untuk diri sendiri , berhenti mengeluh , sentiasa ucap syukur :)


p/s : jom rebut peluang ni sama sama ! bukan senang , belum tentu jumpa lagi , InsyaAllah ini masanya..jangan tangguh tangguh , jom guna sebaiknya :)

Friday, 28 June 2013

Jangan Lepas Salah Satu


Sedar atau tak
Makin kau kejar dunia semata
Makin kau rasa penat
Makin kau rasa lelah
Sehingga ada waktu tika kau tak kenal Tuhan
Kau cuba lari
Kau cuba kejar
Tapi makin jauh
Rupanya yang jauh itu
Jarak kau dan Dia
Kau ketepikan urusan kau dan Pencipta
Kau biar , kau biar
Hati kau terus leka
Alasan yang kau beri
Sibuk tiada masa
Sebenarnya masa kau dah hilang macam tu sahaja


Wednesday, 5 June 2013

Kadang Kadang Kita Lupa

Hidupnya kita di muka bumi ini ada dua tujuan utama 
Sebagai hamba Allah dan khalifah
Jangan pegang salah satu 
Jangan ambil itu , tinggal ini
Kau kene genggam dua dua
Sama ada kau sedar atau tak
Hidup kau bukan saja saja
Bukan sekadar makan minum
Lakukan yang wajib , itu dah cukup
Belum !!
Jangan kau tengok cermin , nampak diri kau sahaja
Kau perlu tengok sekeliling
Jangan baik sorang sorang
Kau ada tanggungjawab lain
Sedar atau tak?






p/s : Jika aku terlupa tentang Dia , tolong ingatkan aku 

Friday, 24 May 2013

Hadiah


Dalam masa menyesuaikan diri di tempat orang
persekitaran baru , teman sekeliling baru
pasti ada sedikit rasa susah

Dalam masa cuba menguatkan diri
mengawal rasa rindu dekat keluarga di Malaysia
Allah beri sesuatu hadiah yang istimewa

Allah tunjukkan aku ciptaan ciptaan Nya yang indah indah
yang mana tiap kali aku lihat
aku rasa hebatnya Mu Ya Allah
menjadi pengubat rindu 
membuat hati tenang bila melihatnya
aku bersyukur aku antara orang orang itu


p/s : sekarang di Akita suhu sudah stabil , soro soro natsu ka..

Sunday, 12 May 2013

Pandanglah Dari Hati



" Ranting ranting itu tidak akan selamanya ranting
Dengan izin Allah akan punya daun dan berbunga juga
Begitu lah juga manusia
Yang jahat , yang buruk itu tidak selamanya begitu
Dengan izin Allah apa sahaja boleh berlaku
Jadi jangan cepat menghukum seseorang
Boleh jadi suatu hari nanti mereka lebih baik dari yang kita sangka "



Bila melihat sesuatu / seseorang jangan tengok dengan hanya menggunakan dari pandangan mata sahaja tapi lihatlah dari pandangan mata hati..Bukan mudah untuk menjadikan pandangan pertama atau first impression kita sesuatu yang positif tetapi tak mustahil..selagi mana kita kata perkara itu susah ia akan jadi susah..Bersangka baik lah dengan Allah..Bersangka baiklah juga dengan manusia..Tidak rugi malah boleh mengelakkan salah faham..Jika orang yang kita lihat sekarang , ada perkara yang kurang baik pada dirinya tegurlah dengan cara berhikmah..doakanlah untuk dia perkara perkara yang baik..Allah temukan kita dengan orang orang yang pelbagai ragam pelbagai kerenah pasti ada hikmah..Bagus untuk kita selalu bermuhasabah diri :)

p/s : apa sahaja yang ditulis , ditaip , dikongsi , dipost , ditweet pastinya peringatan untuk diri sendiri juga ! Impian jangan tinggal impian , impian untuk capai redha Allah , jom capai sama sama ! 一緒に頑張ろう ~


Monday, 6 May 2013

Isyarat




Lapangkan dada 
Tenangkan fikiran
Ambil sahaja semua ilmu 
Tapi
Perlu disemak semula menggunakan kayu ukur Akidah

Banyak ilmu yang aku dapat di sana
Kesungguhan mereka membuat kerja kerja untuk membantu agama Allah
Aku rasa kagum
Moga satu hari nanti aku punya kekuatan sekuat mereka untuk menjadi salah seorang yg membantu dalam usaha kebangkitan Islam 

Keputusan PRU kali ni mengecewakan ramai orang
Tapi aku pasti keputusan kali ni ada banyak hikmah
Allah nak tengok usaha kita lagi untuk menegakkan agama Nya
Mungkin belum cukup padu
Mungkin belum cukup kuat
Jangan beralah 
Jangan putus asa 
Janji Allah itu pasti
Islam akan menang
Kita yakin itu :)

Allahuakhbar




Tuesday, 23 April 2013

Urusan antara aku dan DIA

Urusan hati antara kita dan Dia



Doa lah selagi bibir kau mampu berkata kata
Tangisi lah selagi air mata kau mampu mengalir
Saat kau sendiri , tiada keluarga tiada teman
Kau masih punya Allah untuk mendengar
Hati manusia Allah yang pegang
Allah lebih tahu 
Dia yang akan mengubatkan 
Dia yang akan menyembuhkan

Jangan kau biar hati yang sakit itu terus sakit
Jangan kau biar hati yang terus kosong itu terus kosong tanpa kau isi
Jangan kau biar hati yang gelap itu terus gelap tanpa ada sisi cerahnya






Thursday, 18 April 2013

DIA tolong :)


Penerimaan mereka terhadap aku sebagai orang Islam yang memakai tudung sangat sangat okay.
Alhamdulillah , tadi ada medical check up.
Macam biasa kene timbang berat , check mata , xray dll
Waktu timbang berat dia suruh tanggal kasut dan stokin
Aku cuba explain aku nak jugak pakai stokin tu , tak nak tanggal
Alhamdulillah dia terima :)
Kemudian check mata dan seterusnya
Paling gelabah bila part check telinga 
Dah dia nak tengok telinga pulak 
"Kan aku ni pakai tudung!!" bermonolog sekejap
Saat aku nak cakap yang boleh tak , tak payah check telinga?
Dia senyum kata takpe la kalau telinga ok tak payah bukak tudung 
dan aku senyum :)
Dalam hati kata yes ! 
Last sekali kena xtray 
Dan ini aku rasa bersyukur 
Sebabnya , makcik dekat tempat xtray tu kata
Oh awak tak boleh tanggal tudung kan?
Takpe , nnt nak xtray angkat je tak payah bukak tudung tu :)

Mungkin mulanya sedikit terasing
Tapi , mereka hormat 
Mereka faham
Syukur Alhamdulillah

Wednesday, 10 April 2013

Ujian Itu Tanda Allah Sayang


Alhamdulillah

Perjalanan yang panjang baru bermula
Ye aku rindu azan yang aku dengar dari masjid masjid dan surau surau
Sekarang hanya dengar di laptop ataupon di telefon
Rasanya lain , perasaannya berbeza
Tapi tidak dengar azan bukan alasan boleh tinggalkan sesuka hati
Allah itu sentiasa ada dan melihat
Jangan lupa !

Persekitaran di universiti yang susah nak nampak wanita nya berhijab dan menutup aurat
Ye aku rindu itu juga
Biar orang memandang aku dengan pandangan asing
Aku tak peduli
Tudung bukan satu masalah 
Tak boleh makan sesuka hati itu bukan satu masalah
Kena check setiap kandungan makanan itu juga bukan satu masalah
Allah tempatkan kita di sesuatu keadaan itu pasti ada sebab
Aku tak rasa yang tak boleh makan KFC di Jepun ni menyedihkan
Kerana aku sayang Allah
Kita sayang Allah

Aku rasa di negara yang penduduknya majoriti bukan Islam ni ujian untuk kami
Melihat sejauh mana setianya kita
Kuatnya kita untuk menjaga dan amalkan perintah Nya
Di Jepun sifat sifat Islam itu banyak
Bersih , menepati waktu
Sayangnya hanya akidah berbeza

Di mana pon kita berada
Aku kau dan kita
Tetap hamba dan khalifah di muka bumi Nya

p/s : sekarang zaman teknologi , tak jumpa , tak duduk satu bulatan pon tak pe , masih boleh ber usrah , masih boleh berkumpul dan beriman sejenak..tipu aku tak rindu ingin ber usrah muka ke muka , rindunya tapi itu juga bukan alasan ! Hanya dengar suara pon dapat lepas rindu , dapat sedikit ilmu , Alhamdulillah minggu ini dah start berusrah online , moga istiqamah :')

Friday, 29 March 2013

Tulis dan Senyum :)

Alhamdulillah
Seminggu sudah berada di bumi sakura :)
Mungkin beberapa hari lagi akan mula class

Ini salah satu video yg meng inspirasi
dan juga video yang buat aku tersenyum 


 



Dan ini gambar Cinta Hati :)
mereka yang punya tempat khas dalam hati 


p/s : cuba meneutralkan emosi , hanya DIA tahu 

Thursday, 28 March 2013

Love To Do :)


Lihat sekeliling
Ucaplah Alhamdulillah
Ciptaan Allah itu indah indah
Menenangkan
Dan mengingatkan kita akan kebesaranNya'
Subhanallah :')

p/s : feveret langit , awan , bintang dan bulan :)

Tuesday, 26 March 2013

Hari Hari Awal Di Bumi Sakura

Alhamdulillah , syukur..itu pertama yang aku rasa bila kapal terbang mendarat dekat Narita Airport , Japan..Kalau dulu sebut sahaja jepun , tapi sekarang dah berada di Jepun..syukur


Pengalaman yang banyak :)

Solat dalam kenderaan , contoh kapal terbang dan train..Subuh di dalam flight tu mmg merisaukan..takut tak bangun..tapi Alhamdulillah terjaga masa kawan kawan tanya dekat pramugari pasal waktu solat..Kemudian sampai je dekat Narita , makan semua dan kemudian kena naik shinkansen (bullet train)..pejalanan ke Akita tu jauh..sampai pun pukul 7.04 minit..so kiteowang solat zuhur,asar dan maghrib dalam train..satu lagi pengalaman baru untuk aku :)


tadi pergi jalan jalan ala ala piknik dengan senpai..dan satu pengalaman paling best bila dapat solat depan laut..syukur Ya Allah :) ini pengalaman yang nak sangat aku rasa..dan aku dah dapat..aku tau 4 tahun ni pasti lagi banyak pengalaman baru..


salji antara benda yang paling di nanti dan aku dapat rasa awal awal datang kat sini..Alhamdulillah..lebat jugak..macam hujan turun tapi itu salji..keadaan sejuk dekat sini satu ujian..sekarang kurang sihat..tapi Alhamdulillah urusan dapat diselesaikan..


p/s : kering mana pun hati tu lama lama basah jugak kan 




Thursday, 21 March 2013

Wednesday, 20 March 2013

Kata Dari Hati

Satu hari lagi 
Perasaan tu masih belum boleh didescribe lagi 
Mungkin sebab macam macam kot yg dirasa


Pertama sekali , Syukur Alhamdulillah kerana Allah beri peluang ini kepada insan yang bernama Nur Hanisah Binti Abd Hamid..Jujurnya tidak pernah terfikir yang akan melanjutkan pelajaran di negara orang terutamanya di Bumi Sakura , di Jepun..Alhamdulillah rezeki..Terima kasih kepada mama babah yang membesarkan adik dan memberi adik semangat hingga sekarang..Terima kasih kepada kakak abang yang banyak tolong hantar pergi balik 2 tahun ni..terima kasih kepada ahli keluarga yang lain..saudara mara yang mendoakan..terima kasih kepada kawan kawan..yang sudi dengar cerita, masalah..suka duka sama sama..terima kasih kepada semua..Bersyukur sangat sebab Allah temukan dengan insan insan seperti mereka..mereka itu bermaksud semua..mama babah , family , saudara mara dan kawan kawan..mereka memang yang paling awsome :)

"Air mata yang mengalir ni tanda gembira , syukur dan sedih kerana bakal meninggalkan mereka di Malaysia..Aku pasti perancangan Allah itu yang terbaik dan yang paling baik..banyak hikmah yang tersirat di sebalik pemergian aku ke jepun nanti...InsyaAllah akan aku cedok ilmu di sana dan aku bawak pulang ke sini..moga di sana aku akan menjadi aku yang baru , yang lebih baik dan bertanggungjawab..ke sana aku bukan sekadar menuntut ilmu menjadi engineer yang berjaya , sebenarnya ilmu yang boleh dapat lebih dari itu.."


Mohon maaf kepada semua yang mengenali diri ini..Sepanjang 19 tahun plus plus ni for sure ada terbuat org sekeliling kecik hati , mohon maaf..kepada guru guru Sek Kebangsaan Paroi , Sek Menengah Kebangsaan Pendeta Za'ba , Sek Menengah Teknik Tuanku Ja'afar , Sensei sensei di Ambang Asuhan Jepun UM , terima kasih banyak banyak atas segala ilmu dan didikan yang diberi..

Esok harinya
Hari yang dinanti :)



 

Tuesday, 12 March 2013

Remember !


Walaupun kita berbeza rupa , warna kulit , jantina , tempat di lahirkan , tempat belajar 
Tapi kita tetap punya persamaan
Kita mengejar satu impian iaitu syurga Allah
Kita punya Pencipta yang sama , iaitu Allah
Kita hidup di dunia punya tugas yang sama , sebagai hamba dan khalifah di muka bumi Allah
Walaupun jarak kita beribu batu , kawan
Kita masih berbumbungkan langit yang sama iaitu langit Allah
Ke mana pun kita pergi
Ke mana pun kita merantau
Ingatlah kita punya Allah
Yang sentiasa memerhatikan dan mendengar apa sahaja yang kita rintihkan :')


p/s : counting days ~



Tuesday, 5 March 2013

Proses Hidup


" Semakin dewasa semakin banyak perkara yang perlu di fikir dan di selesaikan
Waktu kecil dulu kebanyakan perkara di tentukan oleh ibu bapa
Tapi semakin membesar semakin banyak perkara yang perlu di fikirkan sendiri
Dari urusan study sampai lah ke urusan memilih pasangan hidup
Semua nya sendiri
Ibu bapa keluarga sebagai tempat rujukan dan berbincang
Tapi yang membuat keputusannya tetap diri sendiri "

Aku 
Bakal menjalani satu fasa kehidupan yang baru di jepun nnt
Tanpa ada keluarga , mama babah dekat sekeliling aku
Dulu antara perkara yang tak perlu aku kesah dan risaukan
Duit bayar bil , duit beli barang makanan , duit nak belanja
Tapi nanti aku perlu uruskan hidup sendiri
Babah pesan buat perancangan untuk perbelanjaan duit baik baik
Asingkan mana yang penting dan perlu di bayar
Siapa kata aku tak risau
Angka 20 tu belum boleh menunjukkan kematangan berfikir seseorang
Setiap orang lain lain
Moga aku dapat jaga diri 
InsyaAllah

p/s : perasaan sekarang tak boleh di describe 

Wednesday, 27 February 2013

Menghitung Hari



Syukur Alhamdulillah 
Sekarang tengah menghitung hari untuk berangkat ke sana
Jika diizinkan Allah tarikhnya 21 Mac 2013 pada 11.35 malam
Bermula lah satu perjalanan hidup yang baru
Jauh dari ibu bapa , dari keluarga
Perkara yang tak pernah terlintas di fikiran
Akan melanjutkan pelajaran di negara orang
Yang berlainan agama , bahasa dan budaya
Mungkin orang akan kata seronok , mesti best dapat rasa 4 musim
Tapi bagi aku 
Ini adalah peluang keemasan untuk aku meng " transform" diri
Mendidik diri supaya hidup , makan , kawan , pakai dengan cara Islam
Moga perjalanan ini dapat membuat satu perubahan yang baik pada diri aku
Tiada apa lagi yang aku harapkan

Ya Allah 
Moga Engkau redha 



p/s : Masih perlu mempersiapkan diri dari segi rohani , jasmani , mental , fizikal . Dalam kata mudah still tak ready , hmmmm 

Thursday, 14 February 2013

Untuk Sahabat


Ini untuk kawan kawan yang aku sayang
Mungkin kita tak seakrab dulu
Tapi aku pasti ada sebabnya
Walaupun jarak itu makin menjauh 
Kau aku tetap sahabat dunia akhirat
Biarpun kau rasa biasa 
Aku tetap rasa kau istimewa


Sunday, 10 February 2013

Dulu Sekarang Beza

\

Terdetik di hati nak update sesuatu yang panjang seperti dulu..bercerita sedikit perihal hidup dan pengalaman..tapi sekarang lebih suka untuk menulis sesuatu yang pendek dan bermakna..mungkin pada aku..mungkin hanya aku yang mengerti tapi kini itu yang jadi kesukaan..

Kadang kadang cemburu pada mereka..yang punya banyak ingin dikongsi tapi aku..sekadar update 30 saat je orang sudah habis baca..haha..bunyik macam kelakar tapi itu realiti..dalam kepala ni berlegar legar je idea tapi bila da taip asyik delete..apa perangainya entah..


  

p/s : terima kasih kepada cik kawan yang suka kenalkan lagu lagu Raef yang best :)

Friday, 8 February 2013

Di Sana Kita Berjumpa


Untuk 2 tahun
Alhamdulillah
Pengalaman baru 
Ambang Asuhan Jepun (AAJ)
Satu tempat yang sangat memberi makna
Aku kenal jatuh bangun di sana
Tempat yang bukan sahaja ajar ilmu dunia
Tapi kenalkan aku pelbagai perkara
Perancangan Allah itu sangat baik
Kita akan rasa susah dahulu baru rasa manisnya
Kawan kawan pulak
Pelbagai ragam pelbagai kerenah
Mengenali mereka banyak membuka mata 
Terima kasih kepada semua
Berkat doa keluarga guru guru teman
Aku berjaya menamatkan dua tahun disana
Syukur



p/s : InsyaAllah lebih kurang sebulan lebih lagi , ohh cepatnya masa berlalu




Thursday, 7 February 2013

Syarat BerKawan


Ukhwah itu lebih dari segala galanya
Biar kita berbeza warna , rupa , darjat , pendapat
Tapi 
Jika persahabatan dibina atas nama Allah
kerana Allah
InsyaAllah dipermudahkan diredhai
Mudah mudahan hingga ke Jannah

Friday, 1 February 2013

Big Circle :)


Semalam yang terakhir
Bulatan gembira bersama mereka
Cepat betul masa berlalu
Hampir dua tahun aku dan mereka menjadi satu family besar
Bulatan yang banyak membuka mata aku
Bulatan yang selalu berkongsi ilmu
Bulatan yang bagi peringatan
Bulatan yang penuh dengan kasih sayang
Aku rasa tak rugi
Malah lagi beruntung
Allah temukan aku dengan orang orang seperti mereka
Alhamdulillah
Ini satu nikmat 
Moga ukhwah kami berterusan
Moga aku dapat jumpa orang seperti mereka
Di lain tempat Di lain waktu
Terima kasih sekali lagi
Terima kasih :)


p/s : love you LILLAH

Bakal Ke Sana


Alhamdulillah
Sedikit rasa lega 
Rasa seperti satu jari kaki sudah berpijak di bumi sakura

Alhamdulillah
Walaupun seorang perempuan
Allah sentiasa ada

4 tahun , InsyaAllah
Moga kehidupan di sana
Dirahmati
Diredhai
Dan Dipermudahkan

Bukan mudah tapi tak mustahil
Aku percaya 
Allah akan pandang usaha kita
InsyaAllah takkan sia sia

Perasaan takut pasti ada
Tipu kalau kata aku sudah bersedia
Mental , fizikal , rohani
Perlu dipersiapkan
Moga dengan doa dari keluarga dan teman teman
Aku jadi lebih kuat


p/s : bakal ke Akita Dai bersama mereka , kore kara yoroshiku !!

Monday, 28 January 2013

Benci Juga Ada Baiknya



Kata-kata dari seorang teman

"Jangan membenci orang yang melakukan kejahatan 
Tetapi bencilah perbuatan jahat yang dilakukan orang tersebut"

Satu tips untuk ubah impression dekat seseorang..Untuk ada first impression yang positive susah kan , tapi bila teringat ayat ni terus dalam otak keluar "Don't Judge A Book By Its Cover" !! Bukan tu je sebenarnya , bila kita benci satu perbuatan jahat tu mesti kita takkan buat benda yang kita benci kan?kan?so mungkin ni juga salah satu cara untuk kita latih diri untuk tidak buat sesuatu perkara yang Allah tak suka :)

InsyaAllah moga kita sama sama dapat positive kan first impression kita dekat seseorang :)

Sunday, 20 January 2013

Tak Rugi Makin Happy :)


Hampir satu tahun
Dan aku rasa pilihan aku tak salah
Lebih kenal makna bahagia
Syukur
Moga ramai yang dapat rasa apa yang aku rasa
Tapi banyak lagi yang perlu dibaiki
Kerana aku juga manusia biasa
Kadang kadang aku juga terleka



Good News


Alhamdulillah gembira untuk semua
Alhamdulillah satu batch lulus untuk fly
Alhamdulillah dua tahun yang sangat bermakna
Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah
Syukur Ya Allah

p/s : belum berakhir tapi baru bermula 

Coretan Dari Buku Jangan Bersedih - Part 1


Al-Husain bin Mathir al-Asadi berkata :

Jika Allah memudahkan perkara maka mudahlah ia
kekuatannya akan meleleh dan kerumitannya akan binasa
Alangkah ramai orang yang menghendaki sesuatu namun tidak mendapatnya
dan alangkah ramai orang yang sudah putus asa namun kemudian datang kegembiraan
Sungguh ramai orang ketakutan menjadi menakutkan dan orang yang miskin menjadi kaya
Banyak peristiwa yang pahit berubah manis
Mungkin dunia berubah di mana yang kaya berubah menjadi fakir
dan yang fakir menjadi kaya
Sungguh banyak kita lihat orang yang hidup sengsara
namun tiba tiba menjadi manusia yang senang hidupnya 

Wednesday, 9 January 2013

Don't Easily Judge



 Baca dan dengar pendapat dari orang lain
Bukan terima bulat bulat
Tetapi pertimbangkan dan fikirkan
Jika bukan semua
Pasti ada sedikit kebaikan yang kita boleh dapat 




Sunday, 6 January 2013