Saturday 5 May 2012

Istiqamah Perlukan Kekuatan

Assalamualaikum..



Syukur Alhamdulillah..Thank to Allah for everything..hmm..rasa lama sangat tak update..entry untuk hari ni lets talk about istiqamah !


Apa itu istiqamah?Istiqamah ialah melakukan kebaikan secara berterusan..berubah menjadi lebih baik itu mungkin mudah tetapi istqamah perlukan kekuatan..dan Nisa selalu percaya yang tiada benda mustahil..insyaAllah..berusaha,berdoa dan bertawakal..Trust Allah..Allah Maha Besar..


Nisa nak share tips untuk istiqamah yang Nisa dapat masa usrah..
1. Sesuatu perkara yang kita lakukan mesti berasaskan ilmu..Jangan buat secara membuta tuli tanpa tahu apa apa..Orang buat kita buat tapi tak tau kenapa perlu buat..So ilmu tu penting kawan kawan :)


2.Lakukan sesuatu dengan ikhlas..Berubah kerana Allah bukan manusia..Percayalah once kita buat sesuatu kerana Allah perkara itu akan lebih berkat..


3.Perkara yang kita buat mesti berasaskan syariat..


4.Lakukan sesuatu perkara sehabis baik.


5.Tinggalkan maksiat..Mungkin susah tapi cuba slow slow..berdoa semoga Allah permudahkan usaha kita untuk meninggalkan sesuatu maksiat yang mungkin susah untuk kita tinggalkan..insyaAllah..



Bila kita berhijrah Allah akan beri dugaan untuk uji sejauh mana keimanan kita terhadapNya..Mungkin dugaan itu berat tapi percayalah dugaan itu akan lebih menguatkan kepercayaan dan kebergantungan kita kepada Allah..Setiap orang mungkin berlainan ujian yang terima..Semoga kita sama sama kuat dan terus istiqamah melakukan kebaikan..insyaAllah


sekian :)

No comments:

Post a Comment