Sunday 22 January 2012

Fatwa Hati - Pengisian Part 1


Assalamualaikum..

Alhamdulillah..entri untuk kali ni Nisa nak berkongsi sikit pengisian usrah..mengenai Fatwa Hati..Fatwa Hati ialah ketika keupayaan hati kita menentukan sesuatu perkara itu betul atau salah..okay..mesti ada tanya macam mana nak yakin hati kita tu menetapkan suatu benda tu benar benar betul atau tidak? itu bergantung tahap mana kebersihan hati kita..bila hati kita bersih secara langsungnya hati kita akan mengajak kita melakukan membuat benda benda yang baik..jadi bila hati kita bersih berkemungkinan besar fatwa hati kita tu tepat..


tempat : surau
masa : selesai solat
situasi : kawan kawan si gadis A solat sunat selepas solat
Gadis A suara pertama : ehhhh rasa macam nak cuba solat sunat laa..
Gadis A suara kedua : heyyyyy jangan laa..nanti karang kau salah solat kang..dah la sebelum ni kau tak pernah solat sunat kan???




Suara yang pertama terlintas dalam hati kita ialah merupakan fatwa hati manakala suara suara yang seterusnya itu adalah syaitan..so macam situasi kat atas ni, suara pertama si gadis A tu ialah fatwa hati dan kedua itu ialah hasutan syaitan..jadi bergantung kepada kekuatan iman yang si gadis A ada dia akan tentukan dia ikut suara hati yang mana..Jika kuat imannya pasti dia tetap akan meneruskan niat dia yang nak solat sunat tu kan?


“Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


p/s : Tiada apa yang lebih indah daripada mendekati Nya



No comments:

Post a Comment